کتاب عباس حرم

کتاب عباس حرم

کتاب “عباس حرم” سفارشِ امام رضا(ع) بود/ زندگی اصغر الیاسی پر از فراز و نشیب بوده و این شهید در نهایت سختی بزرگ شده است

لیلا گودرزیان فرد، نویسنده حوزه ادبیات پایداری استان همدان با بیان اینکه کتاب “عباس حرم” سفارشِ امام رضا(ع) بود درگفتگو با خبرنگار بسیج در کرج، گفت: ایام کرونا و میلاد امام رضا(ع) بود. نمی شد زیارت برویم. خیلی دلم گرفته بود. گفتم: امام رضا  کاری کن حالِ دلم خوب بشود. بعد از این دردِ دِل باامام رضا(ع)، محمد برخوردار مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان تماس گرفت و گفت:  خانم گودرزیان فرد، یک سوژه داریم! راجع به شهید اصغر الیاسی، خواهر شهید هم اینجاست. می نویسید؟ کمی مکث کردم، به چند سوژه ای که در دست داشتم فکر کردم، قبول کردن این سوژه کارِ سختی بود، اما چون بعد از مناجاتم باامام رضا(ع) تماس گرفته شده بود، هدیه ای از امام رضا(ع) برای خوب شدنِ حالِ دلم دانستم و قبول کردم. چه چیزی قشنگ تر از این که بخواهم زندگی یک شهید مدافع حرم را روایت کنم.

گودرزیان فرد ادامه داد: کتاب به اهتمام فاطمه الیاسی خواهر شهید و کمال امامی دوست، همرزم و داماد خانواده شهید نوشته شده است. من ساکن همدان هستم و خانواده شهید کرج، خانواده شهید همکاری خوبی داشتند. فاطمه الیاسی و کمال امامی مصاحبه ها را ضبط می کردند، برای من می فرستادند و من می نوشتم.

وی با اشاره به اینکه نام جهادی شهید الیاسی “اصغر مقداد” بود، افزود: شهید الیاسی چون تعزیه خوان بود، در کرج به “سفیر محرم” معروف بود، ابتدای کار قرار بود اسم کتاب سفیر محرم باشد اما به دلیل سیرت زیبای شهید و همرزمانش که وی را به دلیل نقش هایش در تعزیه، عباس حرم صدا می زدند، اسم کتاب “عباس حرم” شد.

لیلا گودرزیان فرد با اشاره به تقریظ سردار قاآنی بر کتاب عباس حرم، خاطرنشان کرد: خانواده ورزشکار و شهید مدافع حرم  اصغر الیاسی با سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران دیداری داشتند و در این دیدار، سردار قاآنی بر کتاب عباس حرم که در وصف این شهید مدافع حرم است، تقریظی نگاشته است.

وی اضافه کرد در متن این تقریظ آمده است:یاد شهدای فداکار و عالی مقامی که در مسیر سربازی امام زمان (عج) به یاری مظلومین عالم و دفاع از حرم، جان شیرین خود را تقدیم محضر حضرت دوست کردند، دل‌ها را شاد و پرچم عزت و اسلام را بلندتر از گذشته نموده اند.
یاد همه آن‌ها گرامی مخصوصا شهید گرانقدر اصغر الیاسی و عرض سلام به محضر خانواده محترم و بزرگوار آن‌ها انشاءالله همیشه موفق باشید.
اسماعیل قاآنی
۹/۴/۱۴۰۱

نویسنده حوزه ادبیات پایداری استان همدان گفت: همزمان با کنگره حجاب و عفاف، از کتاب‌های “پسرها مادری‌اند” روایت شش مادر شهید و “عباس حرم” خاطرات شهید مدافع حرم اصغر الیاسی در همدان رونمایی شد.

وی افزود: یکی از راه های معرفی و تبلیغ کتاب رونمایی می باشد. این کتاب در همدان رونمایی شده است، از آنجایی که شهید متعلق به استان البرز می باشد ان شاء الله این کتاب با پیگیری و همکاری مسئولین استان البرز در این استان هم رونمایی شود.

لیلا گودرزیان فرد گفت: زندگی اصغر الیاسی پر از فراز و نشیب بوده و این شهید در نهایت سختی بزرگ شده است. من برای نوشتن واژه واژه این کتاب اشک ریختم. پدرش بیماری داشت و تامین هزینه های زندگی به عهده مادرش بود. علی اصغر پا به پای مادر کار می کند، در نبودِ مادر در خانه، خواهرش را بزرگ می کند.

گودرزیان فرد بااشاره به یکی از گَُزیده خاطرات کتاب عباس حرم به نقل از مادر اصغرالیاسی اذعان کرد: خانه ای که می ساختیم نیمه کاره بود، حمام نداشت. در یک شب سرد و بارانی که برق ها هم قطع شده بود، اصغر دیر به خانه آمد. دَم دَر منتظرش بودم. از دور دیدَمش، رفتم سمتش که بگویم چرا دیر آمدی؟ نگران شدم، دیدم لباس هایش گِلی است. علی اصغر گفت: سرکار بودم، امروز بارِ کاهو داشتیم، اضافه کار ماندم‌. چون حمام نداشتیم آب داغ کردم تا اصغر دوش بگیرد، گفت: مامان گرسنه ام. رفتم برایش غذا بیاورم که تا برگردم دیدم در خود مچاله شده و خوابیده است.

وی افزود: سنگِ مزارهای شهدای نُبُل الزهرا با همه ی شهدای دیگر فرق می کند. سنگ مَرمَر سفید است. به کمال امامی(همرزم و داماد خانواده) گفته بود اگر شهید شدم، دوست دارم سنگ مزارم شبیه سنگ مزار شهدای نُبُل باشد، کمال امامی می خندد و به اصغر می گوید: تو سنگ انگشتر انتخاب کن حالاسنگ مزار پیشکش، چند وقت بعد اصغر شهید می شود و سنگ مزارش را شبیه سنگ مزار شهدای نُبُل الزهرا انتخاب می کنند.

کتاب عباس حرم به قلم لیلا گودرزیان‌فرد و توسط انتشارت حماسه ماندگار اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان به چاپ رسیده است.

اصغر الیاسی متولد اصغر الیاسی متولد سال ۱۳۷۳ است. وی در سال ۱۳۹۷ در جنوب حلب در حالی که به همراه همرزمانش برای گشت و بررسی مناطق با خودرو درحال حرکت بودند با تله انتحاری برخورد می‌کند و به همراه دوست و همرزمش “فرهاد طالبی” به شهادت می‌رسد.

خبرنگار: الناز رحمت نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *